תכנית להטמעת הלמידה בתנועה
"תרגילילי" עם לילך ענבר חביב
תכנית מוכרת בגפן במסלול הירוק בשנת תשפ"ג
מספר תוכנית : 31964
לילך ענבר חביב
.Ed.M בחינוך גופני
מוסמכת ללמידה קואורדינטיבית בשיטת OCO
27 שנות הוראה, הובלת החינוך הגופני
ותחום קידום הבריאות בבית הספר היסודי
תוכן עניינים:
-
התלמיד לומד בכל יום מספר רב של מקצועות שמאורגנים לרוב באופן לא אפקטיבי ללומד. לעיתים מגיע התלמיד לשיעורים ללא הנעה להרחיב ולהעמיק ונוהג בחוסר שקט. תלמידים רבים מתקשים להשתלב בשל משך זמן ההקניה הממושך והפאסיביות של השיעור. בשנים האחרונות נערכו ופורסמו בעולם מחקרים חדשניים בתחום חקר המוח וההשלכות של הלמידה בתנועה על טיב הלמידה. תכנית זו באה לייצר שינוי פדגוגי בית ספרי, שבו התנועה משולבת במהלך הלמידה כחלק מפרקטיקות ההוראה והלמידה. למידה בתנועה מאפשרת עיבוד מידע במוח ומשפרת תהליכים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. התוכנית נותנת מענה לצוות החינוכי, ומכשירה אותו באופן מובנה והדרגתי להכנסת הלמידה בתנועה לשגרת ההוראה והלמידה.
-
לאור המצב - משבר הקורונה שטרם התאוששנו ממנו וה 7 באוקטובר אנו נתקלים יותר ויותר בקושי של התלמידים לחזור לשגרת למידה, וכן חשים כי מצבם הנפשי, המוטיבציה ללמידה ויכולת הריכוז שלהם בירידה משמעותית. כיצד מערכת החינוך יכולה להתמודד עם אתגר זה? אחת הדרכים היא, להתאים את הלמידה לדינמיות של התלמידים, לצורך שלהם להצליח להתרכז לזמנים קצרים של כ10- דקות ברצף. הנחת היסוד היא, שאם נבין כיצד פועלים תהליכי למידה במוח, נוכל לפתח דרכי הוראה תואמות שיעזרו לילדים ויקדמו אותם ללמידה בדגש על צרכים חברתיים ורגשיים. הנחת יסוד נוספת היא, שעלינו לטפח בקרב התלמידים מוטיבציה ללמידה ע"י יצירת עניין, התאמה של חומרי הלימוד, יצירת סביבות למידה מזמנות חווית הצלחה, תחושת מסוגלות בתהליך ומגוון רב של פעילויות במהלך שיעור קצר. המחקרים מצביעים על כך שניתן לעשות שימוש בתובנות על תהליכי עיבוד מידע במוח לפיתוח דרכי הוראה חדשניות, ועל כך שלמידה בתנועה משפרת תהליכים קוגניטיביים ורגשיים, וכן מזמנת כלים ומיומנויות חברתיות. האמצעים שנבחרו לכך מושתתים על מחקרי מוח המראים, שלמידה המפעילה מספר רב של חושים תורמת להפנמה והבנה בלמידה. ילדים אשר מאפשרים להם ללמוד תוך כדי פעילות תנועתית מפעילים גם את החוש הקינסתטי וגם את המערכת הוסטיבולרית, תנועה ושיווי המשקל, בנוסף לחוש הראיה, השמיעה והמישוש-מגע. כמו כן למידה במהלך פעילות תנועתית מתרחשת מתוך עוררות והנאה. הזיכרון המוטורי נמצא במודעות הקינסתטית, המאפשרת ללמוד תנועה, לזכור אותה ולשחזרה. התנועה מאפשרת הזדמנות ללמידה עצמית וחידוש מערכות התפיסה במהלך לימוד מתמשך והתמדה בלמידה, לומדים נוטים לאבד את השקט ואת הריכוז ככל שמתמשך השיעור. הפעילות הגופנית מאפשרת שינוי, התרעננות והתחדשות.
-
הלמידה בתנועה מאפשרת עיבוד מידע במוח ומשפרת תהליכים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. מטרת התוכנית היא ליצור שינוי בהוראה ולמידה בבית הספר, תוך שילוב התנועה הקואורדינטיבית כחלק מלמידה דיפרנציאלית. למידה בתנועה מפעילה מספר רב של חושים ותורמת להפנמה והבנה בלמידה. מטרה נוספת היא שילוב התנועה הקואורדינטיבית במגוון תחומי דעת על מנת לשפר את היכולת המנטלית של התלמיד.
-
צוותי בתי ספר יסודיים המעוניינים לעבור תהליך של שינוי פדגוגי. התוכנית נותנת מענה לקידום לימוד הקריאה, תרגול ולמידה של מתמטיקה וכן לימוד והתנסות של מיומנויות למידה בתחומי דעת שונים. העבודה במיקוד עם הצוות החינוכי וליווי והדגמה בתוך כיתות הלימוד.
-
למידה רגשית חברתית היא תהליך חינוכי התפתחותי לקידום עמדות, ידע ומיומנויות חברתיות ורגשיות. למידה זו מאפשרת לתלמידים ולמורים לפתח חוסן ותחושת משמעות ושייכות, ומתוך כך לשגשג ולהצליח. היא מסייעת לתלמיד להבין את רגשותיו ולנהל אותן, להציב מטרות ולהשיגן, להיות אכפתי ולפתח רגישות לאחר וליצור קשרים חברתיים חיוביים. למידה בתנועה מתרחשת כל העת מתוך התנסויות אישיות ובין אישיות, דבר המאפשר לפתח את חמשת כישורי הליבה. אחת מהפרקטיקות ליישום מיומנויות ה- SEL בכיתה היא בעזרת הלמידה בתנועה. מודעות עצמית - זיהויי ושיום רגשות, הכרת העצמי, מסוגלות עצמית, מודעות לצרכים אישיים. הכוונה עצמית - וויסות עצמי, הנעה עצמית, תכנון זמן וסדרי עדיפויות, הצבת מטרות וגמישות מחשבתית. מודעות חברתית - הקשבה, זיהויי מצבים חברתיים, כבוד ורגישות לזולת. התנהלות חברתית - אמפטיה, עבודת צוות, בקשת עזרה, התמודדות עם לחץ חברתי. אוריינות גלובלית - פתיחות ואמפתיה כלפי האחר
-
התוכנית מציעה שני מסלולים.
1 מסלול חצי שנתי הכולל:
• חשיפה לתחום הלמידה בתנועה לצוות- הרצאת פתיחה.
• הדרכת הצוות והדגמה בכיתות- 8 מפגשים.
• הנחיה והכוונה בהערכה ומדידה.
2 מסלול שנתי הכולל:
• חשיפה לתחום הלמידה בתנועה לצוות- הרצאת פתיחה.
• הדרכת הצוות והדגמה בכיתות- 12 מפגשים.
• הנחיה והכוונה בהערכה ומדידה.
• ליווי בהכנת יום שיא במתמטיקה.
• ליווי בהערכה ומדידה של התהליך.
• ליווי הצוות מרחוק בבניית שיעורים בתנועה. מבנה יום ההדרכה יום ההדרכה כולל:
• מפגש בוקר עם צוות מוביל או המנהלת.
• שני סבבים של הדרכת צוותים.
• יישום והדגמה בכיתות.
• משוב ושיח לאחר השיעור.
• סיכום היום ותכנון המפגש הבא. ניתן להתאים מבנה יום הדרכה לפי צרכי בית הספר. יש חשיבות לקבלת הנושאים אותם תרצו ללמד כשבועיים לפני המפגש על מנת להתארגן באופן מיטבי. -
בהדרכה נלמד כיצד לשלב את הלמידה בתנועה בכל אחד מחלקי השיעור. נבנה שיעורים במיקוד על למידה בתנועה ונתנסה בהעברתם.
דגם 1 : התנועה כפתיח לשיעור: ניתן להתחיל את השיעורים בתנועה באופנים הבאים:
1. תרגילי כושר למוח.
2. משחק זיכרון לחזרה על הידע הקודם שנלמד.
3. משחקי זריזות לשליפת מידע.
4. לעורר סקרנות בחידות בתנועה.
5. העשרת אוצר המילים.
6. תנועה מותאמת לשאלות אמריקאיות או חידות ועוד.
חלק זה מהווה בין 5-10 דקות לפתיחת השיעור.
דגם 2 : תנועה בגוף השיעור : 1. יצירת משימות שונות במהלך החלק המרכזי של השיעור, אחת המשימות לפחות תהיה למידה בתנועה - תרגול החומר הנלמד בעזרת תנועה.
מומלץ לערוך שיעור כפול כאשר רוצים שכלל התלמידים יוכלו לעבור במסלול התנועה. א. ניתן לחלק את הכיתה לקבוצות, כאשר בכל תחנה יש משימה אחרת. לפחות אחת התחנות היא בתנועה ומשימה להקניה חוזרת עם המורה.
ב. כל התחנות בתנועה - אותה המיומנות תתורגל באופנים שונים על ידי שימוש בחושים שונים. מתאים יותר ללמידה ותרגול נושא / מיומנות אחת מרכזית.
ג. כל התחנות בתנועה - בכל תחנה יתרגלו נושא אחר או מיומנות שונה. מתאים כהכנה למבחן או סיכום נושא.
דגם 3 : תנועה בסיום שיעור.
יש לקחת את מטרת השיעור ולבדוק האם הושגה בעזרת פעילות בתנועה.
ניתן לשאול את התלמידים שאלות והם יענו בתנועה המתאימה.
ניתן לבצע משימות לסיום וסיכום השיעור בתנועה, כדוגמת משחק תנועתי כלל כיתתי לסיכום הנושא.
גם חלק זה יהיה בין 5-10 דקות בהתאם לסוג הפעילות. -
על מנת להעריך את התוכנית והצלחתה יש לבחון את מטרות התוכנית ולנסות להתמקד בהם. בחלק זה נעלה שאלות שניתן לשאול ביצירת הערכה להצלחת התוכנית. נושאים שבהם ניתן למקד שאלות:
מוטיבציה פנימית
תחושת מסוגלות
שיפור הזיכרון והידע
שילוב הלמידה בתנועה כפרקטיקה
שיפור התקשורת הבין אישית בכיתה
שאלות הבוחנות תחושת מסוגלות 1. אני יכול להשיג את מרבית המטרות שהצבתי לעצמי.
2. אני יכול להשיג מה שחשוב לי.
3. אני יכול להצליח במשימה כאשר אני נחוש בדעתי.
4. אוכל לעמוד באתגרים רבים ולהצליח בהם.
שאלות הבוחנות את ההשפעה של הלמידה בתנועה 1. עד כמה אתה נהנה ללמוד בתנועה?
2. עד כמה אתה חש שלמידה בתנועה משפרת את הבנת החומר?
3. עד כמה אתה חש שלמידה בתנועה משפרת את זיכרון החומר?
4. עד כמה אתה חש שלמידה בתנועה משפרת את ההתמודדות עם הנושא הנלמד?
5. עד כמה למידה בתנועה משפרת לך את הערנות במהלך השיעור?
שאלות לשיפור התקשורת הבין אישית בכיתה
עד כמה אתה מסוגל להתחבר עם חברים אחרים בכיתה?
עד כמה אתה מסוגל ללמוד בשיתוף פעולה עם חבריך לכיתה?
במידה ויתעורר קושי בהבנת החומר, עד כמה אתה בטוח שתוכל להיעזר בחבריך? -
נספחים :
-
מוצר כמות כדורי ספוג 30 כדורי טניס 60 פיתות 15 כדורי טניס 60 כיפות בצבעים שונים 30 קונוסים 20 חבלים צבעונים 10 כריות אורז 30 טבעות קליעה למטרה 15 -
את התוכנית ניתן להתאים לצרכי בית הספר.
-
עלות לשעת הנחיה - ייעוץ פרטני / קבוצתי מצומצם
318 ₪ -
יום הדרכה
6 שעות 2000 ₪ -
סדנת פתיחה
חשיפה לתחום הלמידה בתנועה
שעה וחצי 1000 ₪ -
הכנה והערכות ליום שיא
4000 ₪ -
ליווי מרחוק של מורים המודרכים בתוכנית
2000 ₪ למחצית שנה -
מסלול חצי שנתי
19,000 ₪ -
מסלול שנתי
33,000 ₪
-